White Sands

11 april 2022 - White Sands National Monument, New Mexico, Verenigde Staten

Het wordt een korte rit vandaag, totaal zo’n dikke 90 mijl. Dus doen we het rustig aan en rijden pas rond tienen van de camping af. We dalen via een heel erg rechte weg van ruim 2000 m naar zo’n 1500 m. Na 50 mijl zijn we op de plaats van bestemming.

White Sands NP, wat een wondere wereld zou Chriet Titulaer zeggen. Onaards, surrealistisch, fascinerend zijn zomaar wat termen die me te binnen schieten. Een zandduinen landschap maar dan niet van zand maar van gips! en zo’n 40 vierkante km groot. Zonder zonnebril niet te doen, zo wit. Na een inleidende film in het visitor center en een kop koffie rijden we het park in. Er loopt 1 weg doorheen, heen en terug 16 mijl. Er zijn een paar korte trails en ook nog een lange, veel parkeerplekken vanwaar je de duinen in kan en een grote picknick plaats. Het eerste stukje is geasfalteerd daarna rijden we over rotsige ondergrond bedekt met wit ‘zand’. Alsof we door een sneeuw landschap rijden, bizar gewoon. Weer zo’n apart gebied waar er op dit continent zoveel van zijn. Aan de rand van dit landschap is nog veel begroeiing, hoe verder we komen hoe witter het wordt. We lopen 2 korte trails en beklimmen ook nog een duin. Heel hoog is het allemaal niet, 10 tot 20 meter, maar je zakt wel tot aan je enkels weg in het losse gips. We vinden het allebei prachtig! De wind is inmiddels flink aangetrokken zodat je veel stofwolken ziet ontstaan. Er wordt door kinderen op van die platte sleetjes van de duinen af gegleden, het lijkt verdorie wel of er op wintersport zijn ware het niet dat het weer zo'n 25 tot 28 graden is. We eten en drinken wat aan een beschutte picknicktafel en rijden een bijzondere ervaring rijker daarna richting uitgang.

Een half uurtje later staan we op de camping in het Oliver Lee Memorial SP, en dit is ook alweer een voltreffer. Pal tegen een enorme bergwand gelegen, uitkijkend over een uitgestrekte vallei. Veel cactussen, kleine palmen en struiken met ruime plekken en door het geaccidenteerde terrein zie je nauwelijks iets van buren. We hebben deze reis een goede hand van camping keuzes.

Gereden afstand: 95 mijl

1. Hetty:
    13 april 2022
    Wow! Bindt de ski's maar onder!
  2. Louise Snoek - van Maris:
    13 april 2022
    Geweldig, kan me indenken dat jullie diep onder de indruk zijn van dit landschap!
  3. Mark:
    14 april 2022
    🤔 Waarom zouden ze het nou White Sands noemen…
    Weer veel bijzondere landschappen voorbij zien komen! Ik geniet met jullie mee!
    Veel plezier nog!