San Antonio dag 2

21 april 2022 - San Antonio, Texas, Verenigde Staten

Deze ochtend ontmoet ik bij het ophalen van de was uit de droger zowel een Nederlandse vrouw als een Amerikaanse van Nederlandse afkomst. Deze laatste, alhoewel in Californië geboren spreekt uitstekend Nederlands. Ze wil dat ook graag nog in de praktijk brengen, dus nodigen we haar uit voor een mok koffie. Het werd een leuk gesprek bij ons aan de picknick tafel.

Daarna stappen we weer op de bus, na een paar haltes stapt er iemand in met overduidelijk een wapen onder zijn t-shirt! De eerste keer dat we dit zien deze vakantie, geen fijn gevoel. Gelukkig stap hij vrij snel weer uit. Vanaf het eindpunt wandelen we naar de Mexicaanse Mercado. We moeten eerst langs een stuk met zwervers, altijd wat minder prettig. Gewoon maar stevig en zelfbewust doorstappen maar we blijven natuurlijk overduidelijk toeristen. De Mercado is een tegenvaller, alleen maar toeristen winkeltjes, heel kleurrijk maar veel van dezelfde meuk. We zijn er snel uitgekeken, er is ook niet veel publiek trouwens. We wandelen richting downtown en komen langs het vroegere paleis van de Spaanse gouverneur. We kopen 2 senioren kaartjes voor wel $3 pp en lopen als enige bezoekers door het kleine gebouw met tuin. Gewoon leuk, zo'n stukje historie van deze stad.

Vlakbij staat de kathedraal San Fernando, maar ze zijn de voorgevel aan het schoonspuiten. En dus is de voordeur niet bereikbaar.

Vanwege een op FB verstrekte tip lopen we naar hotel Gunter. Daar vond 1 van de slechts 2 opname sessies plaats van de man die in Mississippi op de crossroads zijn ziel aan de duivel verkocht en plotseling geweldig gitaar kon spelen, Robert Johnson (ik heb ook op die crossroads gestaan in 2016, geen duivel gezien en kan dus nog steeds geen noot spelen 😂). Er hangt een plaquette in de lobby en er is een bar 414, het nummer van de kamer waar de opnames plaats vonden.

En dan nog een stuk van de befaamde Riverwalk. Deze ligt een niveau lager dan de omliggende straten en volgt een grote boog in de San Antonio rivier.  The Walk slingert  onder bruggen door met aan twee kanten voetpaden. Overal eettentjes en winkeltjes, veel terrasjes, on-Amerikaans gezellig dus. En natuurlijk open rondvaartbootjes. We strijken neer bij een Mexicaans tentje voor een biertje (Modelo Negra), nacho’s en vers bereide guacamole. Hier in de US zie je het meest wonderlijke publiek voorbij komen, blijft leuk om naar te kijken.

Daarna met de bus weer terug. Die bussen hier ( en dan bedoel ik in de VS) die zijn toch wel bijzonder. Zo hebben ze voorop een uitklapbaar fietsenrek waar 3 fietsen op kunnen. Ze hebben moderne scanners voor de kaartjes maar als je wil aangeven dat je bij een halte eruit wil dan moet je aan een touwtje trekken dat van voor naar achter door de bus is gespannen.

Vandaag bewolkt weer, 25° en een paar druppels miezer.

1. Hetty:
    22 april 2022
    Wat een leuke dag weer. En die ene foto met dat grachtje lijkt de Oudegracht in Utrecht wel! 😀
  2. Imelda:
    22 april 2022
    Weer 'n speciale dag met veel ervaringen voor jullie. Zo speciaal om die Spaanse invloeden te zien. Veilige reis verder!
  3. Peter de Boer:
    22 april 2022
    Toch weer heel leuke dingen gezien en
    Meegemaakt
  4. Janny:
    22 april 2022
    Leuk om jullie reis te volgen!
  5. Anke:
    22 april 2022
    Leuke kitsch zo’n skelet met gekleurde golfballetjes. Wat mensen al niet verzinnen!!!
  6. Willem:
    23 april 2022
    Kan mij nog herinneren dat er voorin de bussen van San Antonio een bordje met "No Weapons".