San Antonio dag 1

20 april 2022 - San Antonio, Texas, Verenigde Staten

“Is anybody going tot San Antone?” zongen de Texas Tornado’s ooit al, nou wij wel dus. De bus stopt hier voor de deur en een dagkaart kost $2.75 dus op naar downtown San Antone. Vandaag willen we wat Missions doen, relikwieën uit de Spaanse tijd. De bekendste is natuurlijk Misión San Antonio de Valero, oftewel the Alamo. Daar werd destijds door Texaanse rebellen slag geleverd met het Mexicaanse leger, waarbij alle Texaanse mannen (waaronder Davy Crocket, ja die van dat mutsje) omkwamen. Toen een tijdje later de Mexicanen definitief verslagen werden werd de bekende en patriottische kreet gelanceerd: “Remember the Alamo!”. Van de missie is niet veel meer over, het had niet veel gescheeld of ze was volledig verdwenen in de geldingsdrang van project ontwikkelaars begin 20ste eeuw.

Er liggen nog 4 andere missies bij deze stad, twee ervan zijn met buslijn 42 te bereiken. Die bezoeken we dan ook allebei, de Mission Conception en de Mission San José. De laatste is nog een flink complex met zelfs nog een gerestaureerde watermolen. De bedoeling van de Spanjaarden was om de lokale “wilden” te bekeren tot het christendom en ze “beschaving” bij te brengen. De meeste indianen stierven aan de gevolgen van Europese ziektes en de rest werd door de Spaanse franciscanen als slaven gebruikt.

Eenmaal terug downtown wandelen we een stukje van de befaamde riverwalk op zoek naar een verfrissing. Die vinden we in de Biergarten van Little Rhein Prost Haus waar we een Shiner Bock en een Bulldog Bock proberen, vergezeld van Krautballs (bitterballen met zuurkool, roomkaas en worst). Een geslaagde afsluiting van een leuke, relaxte dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hetty:
    Leuke dag weer!
  2. Imelda:
    21 april 2022
    Dat lijkt me ook 'n apparte ervaring, na dagen in zo'n super grote camper nu in de bus! Mooie foto's!!
  3. Peter de Boer:
    21 april 2022
    Die katholieken waren vroeger al boeven..
    Mooi reisverhaal, Frans . Deze keer minder natuur maar meer cultuur.
  4. Mark:
    23 april 2022
    Boeiende cultuur inderdaad.
    Bijzondere watertoevoer voor de molen, lijkt wel soort primitieve turbine