Van cactus naar gras

6 april 2022 - Tombstone, Arizona, Verenigde Staten

Zo, de foto’s van de afgelopen dagen staan er ook op, we hebben weer (redelijke) WiFi. De laatste dag met cactussen, we rijden om Tucson heen naar Saguaro NP Oost bij de Rincon Mountains. Er is een 8 mijl lange asfaltweg door het park met pull-outs en parkeerplekken, geen probleem voor onze camper dus. Dit deel van het park oogt en voelt anders dan het westelijk deel waar we gisteren waren. Er bloeien veel gele bloemen en de Saguaro’s zijn ouder wat je aan de hoeveelheid armen kan zien. Het terrein is ook veel golvender, al met al vinden wij het mooier hier. Daar is een Amerikaan en een Nederlands koppel waar ik mee in gesprek raak het roerend mee eens. We zien ook nog een voertuig met een Hamburgs kenteken, een Duits stel heeft hun eigen busje verscheept naar Baltimore en reist nu 6 maanden door de USA. We drinken koffie op een picknick plaats en verlaten de cactussen.

We gaan op weg via een binnenweg route naar Tombstone, een oud wildwest stadje uit de goldrush tijd. Het is bekend geworden door de Gunfight at the OK Corral tussen Wyatt Earp, Doc Holiday en wat cowboys. Het landschap verandert na een 10tal mijlen dramatisch. Geen cactussen maar een golvende weg door een weids landschap, met een gele grassoort afgewisseld door solitaire kale bomen en groene struikjes. Aan de horizon wat bergruggen en nauwelijks verkeer. Dit is wat ons allebei zo aantrekt in dit land, genieten!! We steken onderweg nog een rivierbedding over waar zowaar wat water in staat, de eerste deze vakantie.

In Tombstone is er nog plek op een kleine camping tegen het centrum met uiterst aardige eigenaren. Gewoon een soort parkeerplaats op gravel, maar toiletten en douches zien er keurig uit. We krijgen een kaartje van het stadje met nog wat uitleg en wandelen de 3 blokken (een blok is hier 160 m) naar downtown. Eerst een museumpje in het oude gerechtsgebouw over de geschiedenis van Tombstone, daarna de hoofdstraat op en neer, overdekte boardwalks en verkleed volk. Een regelrechte tourist-trap. Maar best leuk voor een keer, we zijn tenslotte zelf ook touristen nietwaar. De gunfight hebben we gemist, die is iedere middag om 2 PM, maar daar treuren we niet om. We gaan Big Nose Kate’s Saloon binnen, we zijn inmiddels wel toe aan een verfrissing toe. Buiten is het weer rond de 30 graden met een strak blauwe lucht. Binnen gezellig schemerig met alleen maar vrouwelijke bediening, aan de kleding te zien van bedenkelijk allooi 😃😃 We bestellen een donkere IPA. Small? nee doe maar large. We moeten het volle glas met twee handen tillen! Prima biertje overigens, wat je van de hapjes niet echt kan zeggen, niet alles kan meezitten. In de gang naar de toiletten een typisch Amerikaans fenomeen, een Wall of Fame. Foto’s van beroemdheden die op bezoek zijn geweest en van plaatselijke 'helden' uit Tombstone die ‘hun land hebben gediend’ dwz gevochten in een oorlog waarin hun land niets te zoeken had en waarin Amerikaanse soldaten volstrekt zinloos gewond zijn geraakt of gesneuveld. Terug op de camping de airco maar aangezet en dan de dag verder lekker uitbollen. Morgen naar New Mexico