Big Bend 1

16 april 2022 - Big Bend National Park, Verenigde Staten

Big Bend National Park, zo genoemd omdat de Rio Grande hier een enorme bocht maakt. We rijden vandaag de Ross Maxwell Scenic Drive tot aan het eindpunt bij de Santa Elena Canyon. Een indrukwekkende route, de vegatie veranderd voortdurend en er is een steeds wisselend schouwspel van bergen en dalen.

Er zijn diverse wandelroutes uitgezet langs de route, gezien de stijgende temperatuur besluiten we alleen de kortere te doen. De eerste gaat naar een soort van oase waar begin 1900 ene Sam Mail een kleine ranch had. Er zijn nog wat resten van een windmolen en van een paar adobe muren.

We stoppen natuurlijk bij diverse vista's om wat fotokes te trekken en te genieten van de uitzichten. Bij het eindpunt vinden we zowaar een parkeerplaats, hier merk je voor het eerst dat er redelijk wat volk in dit immens grote park aanwezig is. Eerst is er tijd voor koffie, dat is zo’n voordeel van een camper dat je dan zelf koffie kan maken. We willen eigenlijk de trail naar de Santa Elena Canyon lopen. De Rio Grande loopt hier door een kloof van 450 m diep en op sommige plekken maar 90 m breed. Voor de kloof aangekomen blijkt het pad zigzaggend tegen de bergwand omhoog te gaan (met railing) en daarna langs de bergwand de kloof in te gaan (zonder railing). Wij vinden het uitzicht vanaf waar we staan al mooi genoeg en laten de rest van de wandeling maar zitten. We beginnen aan de terugweg en stoppen bij een picknick plaats aan de rivier om te lunchen. De temperatuur is inmiddels al flink opgelopen en het is half bewolkt.

We stoppen nog even bij Historic Castalon, restanten van een vroegere nederzetting in dit ongastvrije gebied. Daar blijkt weinig van over, een grote bosbrand in 2019 heeft flink huisgehouden (net zoals onder de bomen langs de Rio Grande zoals we eergisteren al zagen).

We maken nog een stop bij Tuff Canyon en wandelen via een niet al te moeilijk pad naar de bodem van een door water uitgesleten kloof van tufsteen (vulkanische as) ongeveer 50 m lager. Tegen de tijd dat we weer boven zijn lopen we flink te zweten, niet vanwege de klim maar wel vanwege zon en temperatuur.

We rijden met een rustig gangetje (zoals de hele dag al) terug richting westelijke uitgang en camping, af en toe uitwijkend om achterop komend verkeer door te laten. Een prachtige dag en een prachtige rit door een schitterend gebied.

Vandaag gereden: 85 mijl.

1. Ricky Sanderse:
    Weer geweldige foto’s
    Fantastisch
  2. Imelda:
    17 april 2022
    Prachtige foto's van 'n indrukwekkend gebied!!
  3. Hetty:
    Schitterend!
  4. Betty:
    En nu dat paasei😜🐣🐰
  5. Peter de Boer:
    17 april 2022
    Mooie natuur. Je waant je alleen op de wereld
    ,op die koe na dan .😜
  6. Anke:
    18 april 2022
    Foto 4361 lijkt de Lion King wel 🦁! Wat een enorme rotspartijen. Wat zijn wij dan kleine mensjes!
  7. Mark:
    20 april 2022